Bractwo Św. Onufrego przy cerkwi unickiej w Siedliszczu
Artykuł został opublikowany w:
Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII w.), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, Kielce 2014
Rocznik Chełmski 16, tom 16.
Na dwa bardzo wartościowe dokumenty dotyczące
bractwa udało się natrafić ks. Waldemarowi Ożogowi w 1984 r. Były to
manuskrypty zawierające akt erekcyjny, statut, teksty modlitw w jęz. łacińskim
– Sancti Onuphrii i Oremus, tekst przysięgi osoby
wstępującej do bractwa, tekst mowy wygłaszanej przez promotora po
zaprzysiężeniu Post factum Professionem
Promotor dicit, skrócony tekst statutu Obligcye
Brackie, protokół przychodów i rozchodów z 1766 r., spis jego członków
za lata 1765-1848, spis członków bractwa posiadających własne świece za lata
1803-1842 oraz protokoły sesji brackich z 1772, 1774 i 1776 r. Obydwa te
rękopisy okazały się egzemplarzami unikatowymi, nie notowanymi w jakichkolwiek
bibliografiach[1]. Źródłem
wiedzy o bractwie św. Onufrego w Siedliszczu jest protokół wizytacji
kanonicznej, którą z polecenia biskupa Porfiriusza Skarbka Ważyńskiego
przeprowadził w 1793 r. ks. Teodor Połuchtowicz[2].
Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII w.), red. Dominika Burdzy, Beata Wojciechowska, Kielce 2014
Rocznik Chełmski 16, tom 16.
STRESZCZENIE
Celem niniejszego opracowania jest
ukazanie działalności bractwa św. Onufrego przy cerkwi unickiej pw.
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Onufrego w Siedliszczu
w latach 1765-1799. Źródłem wiedzy historycznej są materiały rękopiśmienne
bractwa odnalezione w 1984 r. przez ks. Waldemara Ożoga oraz protokół wizytacji
kanonicznej, którą z polecenia biskupa Porfiriusza Skarbka Ważyńskiego
przeprowadził w 1793 r. ks. Tudor Połuchtowicz.
Bractwo św. Onufrego w Siedliszczu utworzone
zostało z inicjatywy ówczesnego właściciela miasteczka Wojciecha Longina
Węgleńskiego, pułkownika wojsk koronnych i kasztelana chełmskiego. W dniu 1 kwietnia
1765 r. biskup unicki chełmski Maksymilian Ryłło bractwo zatwierdził i nadał mu
statut. Uroczyste wprowadzenie bractwa do cerkwi nastąpiło w czasie misji
prowadzonych przez o.o. bazylianów
zamojskich 15 maja 1765 r. W latach 1765-1769 do siedliskiej konfraterni
należało 476 osób, w tym 295 kobiet. Stanowili je katolicy obydwu obrządków,
niezależnie od pochodzenia, stanu majątkowego i narodowości
Bractwo odegrało ważną rolę w życiu
społeczności lokalnej. Znacznie przyczyniło się do ukształtowania życia religijnego, pogłębienia wewnętrznej
pobożności i podniesienia poziomu moralnego mieszkańców Siedliszcza i
okolic.
Popularną
formą stowarzyszania się wiernych świeckich kościoła unickiego,
rzymskokatolickiego, a także Cerkwi Prawosławnej w XVIII w. były bractwa
religijne. Realizowały różne cele, spośród których priorytetem były cele religijne
i dobroczynne, rzadziej oświatowe. Miały konkretne, określone w statucie
zadania, co sprzyjało umacnianiu więzi lokalnych i pobudzało do aktywności.
W kościele unickim to wierni świeccy prosili miejscowego biskupa o pozwolenie
na powołanie bractwa. Zwykle, po aprobacie Stolicy Apostolskiej, biskup wyrażał
zgodę, nadawał statut i udzielał jego członkom odpustu zupełnego. Bractwa
powstawały przy klasztorach i parafiach, bardzo często pod wezwaniem
popularnego wówczas św. Onufrego czczonego przez unitów i prawosławnych.
Konfraternie
takie powstały m.in. przy cerkwi unickiej Wniebowstąpienia Pańskiego
w Zamościu (1720), przy cerkwi bazyliańskiej w Warszawie (1745), przy
cerkwi Przemienienia Pańskiego w Jarosławiu (1749), a także przy parafii unickiej
w Lublinie (1752). W XVIII w. kult św. Onufrego był bardzo rozpowszechniony w
unickiej diecezji chełmskiej, czego przykładem jest powołanie do życia w 1765 r.
Bractwa św. Onufrego w parafii unickiej pod wezwaniem N. M. Panny
Wniebowziętej i św. Onufrego w Siedliszczu nad Wieprzem, a także w wielu innych
miejscowościach.
Dokładne okoliczności powstania
bractwa nie są znane. Wydaje się, że znaczny wpływ mogła mieć osoba ks.
Maksymiliana Ryłły oraz Wojciecha Longina Węgleńskiego - właściciela
Siedliszcza.
który w 1756 r. został mianowany przez króla Augusta
III Sasa unickim biskupem chełmskim. Nowy biskup wykazał się dużą aktywnością:
zatroszczył o rozwój sieci parafialnej, dokończył budowę katedry chełmskiej, wybudował
gmach seminarium duchownego w kompleksie cerkwi św. Mikołaja, przeprowadził
osobiście w latach 1759-1762 bezprecedensową wizytację diecezjalną w czasie
której zwizytował około 547 świątyń[3].
W 1760 r. biskup M. Ryłło wizytował cerkwie leżące w dobrach ówczesnego
właściciela Siedliszcza Wojciecha Longina Węgleńskiego, w Bezku i w Mogielnicy[4].
Pułkownik husarii Wojciech Longin Węgleński herbu
Szreniawa z krzyżem, ostatni kasztelan chełmski kupił majątek Siedliszcze w
1758 r. od Wacława Rzewuskiego, hetmana wielkiego koronnego. Nowy właściciel
podjął kilka inicjatyw m.in. poczynił starania o lokację miasta (1760)[5],
wybudowanie dworu dla siebie i dla rodziny oraz
towarzyszącej zabudowy gospodarczej (1668-1664), wybudowanie kościoła (1764), założenie
parafii oraz utworzenie bractwa religijnego (1765).
Historyczny fakt powstania miasta spowodował napływ nowych osadników, którzy
zachęceni przywilejami chętnie zaczęli się osiedlać w Siedliszczu. Rozwinęło się rzemiosło i handel, zwłaszcza
solą, wołami, zbożem, produktami rolnictwa i lasu oraz handel jarmarczny[6].
W 1782 r. Siedliszcze było miejscowością o zróżnicowanej strukturze
wyznaniowej i narodowościowej. W miasteczku przeważała ludność
wyznania unickiego, coraz większy udział liczebny miała ludność wyznania mojżeszowego,
natomiast ludność rzymskokatolicka stanowiła mniejszość i mieszkała podobnie
jak ludność ruska głównie w okolicznych wsiach należących do dóbr Węgleńskich.
W. L. Węgleński jako wyznawca
religii rzymskokatolickiej należał do parafii św. Jana Chrzciciela w
Pawłowie, miasta leżącego 6 km na
południe od Siedliszcza. Pierwotnym zamiarem dziedzica było więc wybudowanie
kościoła rzymskokatolickiego[7].
Świątynia, wraz z plebanią wzniesiona została w 1764 r. Jednakże biskup chełmski
rzymskokatolicki Walenty Wężyk, nie godząc się na zbyt niskie jej uposażenie
odmówił poświęcenia. W tej sytuacji W. L. Węgleński poprosił o spełnienie
posługi M. Ryłłę. Biskup przychylił się do prośby fundatora i cerkiew
poświęcił 7 lipca 1764 r. Erygował też parafię p.w. Wniebowzięcia Najświętszej
Maryi Panny i św. Onufrego. Uposażenie cerkwi stanowiła dziesięcina snopowa
i 3 pola: w Woli Korybutowej, „na Janowicy” i w Siedliszczu przy gościńcu do
Pawłowa. W 1780 r. W. L. Węgleński za zgodą biskupa chełmskiego M.
Ryłły zamienił parafii dziesięcinę na uposażenie pieniężne w wysokości 100 złp
rocznie i wymienił pole w Woli Korybutowej, jako zbyt odległe, na pole w
Siedliszczu przy gościńcu do Kamionki[8]. Wraz z rozbudową Siedliszcza wzrosło jego znaczenie w eparchii chełmskiej.
W maju 1795 r. na synodzie w Pokrówce diecezja chełmska podzielona została
na 10 dekanatów. Jednym z dekanatów został dekanat siedliski, który liczył
16 parafii. Funkcję dziekana powierzono ks. Bazylemu Ławrysiewiczowi, parochowi
kańskiemu[9].
W 1765 r. W. L. Węgleński zrealizował pomysł
założenia bractwa. W dniu 1 kwietnia 1765 r. biskup M. Ryłło „na gorące żądania W.W. Woyciecha
I Marianny z Zakrzewskich Węgleńskich” zatwierdził bractwo Świętego
Onufrego „Królewica Perskiego Pustelnika Wielkiego Patrona Doświadczonego przy
cerkwi Siedliskiey”[10].
Uroczyste wprowadzenie bractwa do cerkwi w Siedliszczu nastąpiło w czasie misji
prowadzonych przez o.o. bazylianów zamojskich 15 maja 1765 r.
Bazylianie w latach 1762-1788 prowadzili ożywioną działalność religijną i
często byli zapraszani do prowadzenia misji[11].
Ważną kwestią bractw religijnych były nadawane
przez papieży i biskupów indulgencje. Świadczyły one o atrakcyjności bractw,
przyciągały nowych członków do konfraterni, wytwarzały świadomość wspólnoty i
integrowały społeczność bracką[12].
Bractwo w Siedliszczu stosowne indulgencje otrzymało „od stolicy Apostolskiey”
dnia 1 kwietnia 1765 r. Odpust zupełny bracia uzyskiwali w święta
patronalne - w uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła, św. Anny, na Boże
Narodzenie i w Święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny „według Ruskiego
Obrządku Przypadające”. Niestety tekstu bulli nie wpisano to księgi
konfraterni. Przełożonym konfraterni – promotorem został miejscowy paroch.
Społeczność nowego bractwa stanowiła ludność wyznania unickiego oraz
rzymskokatolickiego. Trudno precyzyjnie określić ilu w tym czasie w Siedliszczu
było unitów, ponieważ źródła podają różną ich liczbę.
W protokole sporządzonym przez biskupa M. Ryłłę w 1765 r. zamieszczono wpis informujący, że w tym czasie w parafii było „Ludzi do Spowiedzi sposobnych około 300”[13]. Z zapisów wizytacyjnych ks. Juliana Szporinga z 1779 r. wynika, że w miasteczku Siedliszcze oraz w okolicznych wsiach było 160 wiernych[14]. Sporządzony przez Mikołaja Wicińskiego inwentarz dóbr miasteczka z lat 1782-83 wymienia 23 domy chrześcijańskie, a także 14 domów żydowskich[15]. Do głównych zajęć mieszkańców należała uprawa roli, handel oraz rzemiosło (piekarze, smolarze, stelmachowie).
W protokole sporządzonym przez biskupa M. Ryłłę w 1765 r. zamieszczono wpis informujący, że w tym czasie w parafii było „Ludzi do Spowiedzi sposobnych około 300”[13]. Z zapisów wizytacyjnych ks. Juliana Szporinga z 1779 r. wynika, że w miasteczku Siedliszcze oraz w okolicznych wsiach było 160 wiernych[14]. Sporządzony przez Mikołaja Wicińskiego inwentarz dóbr miasteczka z lat 1782-83 wymienia 23 domy chrześcijańskie, a także 14 domów żydowskich[15]. Do głównych zajęć mieszkańców należała uprawa roli, handel oraz rzemiosło (piekarze, smolarze, stelmachowie).
Tabela 1. Liczba braci przyjętych do bractwa św. Onufrego w Siedliszczu
w latach 1765-1799
w latach 1765-1799
Lata
|
Liczba członków
|
|||
Kobiet
|
Mężczyzn
|
Wpis nieczytelny
|
Ogółem
|
|
1765-1768
|
154
|
95
|
5
|
254
|
1769
|
38
|
17
|
-
|
55
|
1782
|
2
|
1
|
-
|
3
|
1784
|
2
|
1
|
-
|
3
|
1785
|
10
|
10
|
-
|
20
|
1786
|
3
|
2
|
-
|
5
|
1787
|
4
|
3
|
-
|
7
|
1788
|
15
|
4
|
-
|
19
|
1789
|
9
|
4
|
13
|
|
1790
|
8
|
7
|
-
|
15
|
1791
|
-
|
2
|
-
|
2
|
1792
|
23
|
15
|
38
|
|
1795
|
-
|
2
|
2
|
|
1796
|
9
|
5
|
14
|
|
1797
|
10
|
4
|
14
|
|
1799
|
8
|
4
|
-
|
12
|
476
|
Źródło: Księga Bractwa św. Onufrego w Siedliszczu
Konfraternia szybko zyskała popularność wśród wiernych. W latach 1765-68
przystąpiło do niej 254 osoby, w tym 154 kobiety. Od chwili powstania bractwa do
końca XVIII w. do księgi brackiej wpisano 476 osób, w tym 295 kobiet, co
stanowi ok. 62%. Na podstawie katalogu bractwa można stwierdzić, że wpisani
byli katolicy obydwu obrządków, osoby stanu szlacheckiego, rzemieślnicy, kupcy
i chłopi.
Członkami konfraterni św. Onufrego byli przedstawicie rodziny Węgleńskich:
W. L. Węgleński - podstoli buski (1740-1746), pułkownik chorągwi
husarskiej buławy polskiej korony, stacjonującej w Siedliszczu, kasztelan
chełmski (1766-1786), starosta długoleński (1762), jego żona Maryanna
z Zakrzewskich Węgleńska, jego synowie - Antoni Leopold Węgleński,
starosta chełmski (1769-1795), sędzia pokoju powiatu chełmskiego, Onufry
Węgleński, podstoli chełmski (1778-1786), chorąży krasnostawski (1786-1790) i
chełmski (1790-1795), Karol Węgleński, szambelan królewski, podczaszy
krasnostawski (1787-1790), stolnik krasnostawski (1790-1798) i Franciszek
Węgleński[16].
Członkowie stanu szlacheckiego to: Cecylia z Zagureckich Boska, Maryanna
Zakrzewska, Justyna Łopuska, Magdalena Nowicka, Katarzyna Świerska, Anna
Świrska, Kajetan Andrzejowski, Pelagia Wisłocka, Teodor Horecki, Jadwiga
Trzebińska, Ignacy Zbyszewski, Maryanna Więckowska, Franciszka Wicińska.
Do bractwa przynależały też osoby pełniące ważne funkcje urzędnicze, m.in.
Józef Gąsiorowski skarbnik nowogrodzki, Andrzey Swaryczewski skarbnik
Żytomirski oraz Mateusz Świerski cześnik krasnostawski i pisarz chełmski.
Jedynym duchownym zapisanym do księgi bractwa był ks. Józef Probitowski[17]. Do
konfraterni przystępowali wierni rodzinami. W katalogu brackim występowały
rodziny: Archimowiczów, Gidzińskich, Gołębiowskich, Janickich, Krynickich,
Nazarewiczów, Wicińskich i innych.
Funkcjonowanie bractwa regulował nadany 15 maja 1765 r. przez M. Ryłło
statut bractwa. Tekst statutu wpisany został do księgi brackiej przez pisarza
Szymona Przychodzkiego. Na pierwszej stronie księgi widnieje napis BRATSTWO Królewica Perskiego Pustelnika
Wielkiego Patrona Doświadczonego ONUFREGO S. Statut zawierał 15 artykułów i
poprzedzony został długim wstępem informującym o intencjach rodziny
Węgleńskich następującej treści:
Na gorące żądania W.W. Woyciecha
I Marianny z Zakrzewskich Węgleńskich Podstolich Buskich – Pułkownikowstwa wielkiej
Buławy Koronney dziedziców Siedliszcza Od stolicy Apostolskiey Roku 1765 Dnia
1 Kwietnia z Czworakimo w Roku przypaść maiącym Zupełnym Odpustem. Znany
wicic w Uroczystości SS Apostołów Piotra i Pawła, Anny S, Narodzenia
Chrystusowego, y Oczyszczenia Nayss. Maryi Panny według Ruskiego Obrządku
Przypadające Nadane od J.W.Imc X Maksymiliana RYŁŁY biskupa Chełł. y Bełł
Diecezyi Roku tegoż POTWIERooEGO I do cerkwi Siedliskiey, w
czasie Missyi W.W.O.O. Bazylianów Zamoyskich Odprawujący się przez tutey … O.O.
Missionarzów Procesionalnie Dnia 15 Maj. 1765 WPROWADONE
Statut określał bractwo jako „zgromadzenie
Pobożnych wiernych Swoich, w którym Bóg obrał sobie mieszkanie”. Większość artykułów dotyczyła
funkcjonowania konfraterni. Artykuł 1. określał wymagania, jakie powinien
spełnić kandydat przed wstąpieniem do bractwa.
Artykuł 2. przypominał o obietnicy „Bogu uczynioney Matce Jego
Najświętszey y Świętemu Onufremu”. Służyć temu miało cnotliwe zachowanie i
gorliwość w odmawianiu codziennej modlitwy. Artykuły 3. i 4. nakazywały
uczestniczenie przy zapalonych świecach w Jutrzni - porannej modlitwie
Kościoła oraz „asystowania parami z zapalonymi świecami” w nocnych
Liturgiach. W Artykule 5. zamieszczono wykaz świąt podczas których można uzyskać
odpustu zupełnego. Artykuł 6. zawierał nakaz przestrzegania norm moralnych,
wystrzegania się „zwadek, Słów zelżywych, pogardzenia między Sobą”. Artykuł 7.
precyzował uczestnictwo konfraterni w ceremoniach pogrzebowych, a w
szczególnych przypadkach zalecał pochowanie zmarłego z własnych funduszy.
Artykuł 8. dotyczył asystowania przy księdzu w ramach posługi dla chorych. Artykuły 9. i 10. przedstawiały sposób wyłaniania zarządu
konfraterni i określały jej główne zadania. Artykuł 11. określał skład
i zadania zarządu złożonego z dwóch starszych braci, prowizora dwóch „Zakrystyanów
albo Szafarzów”, dwóch chorążych oraz dwóch „Kwestarzów albo Proszaków”. W
artykule 12. konfraternia powierza obowiązek prowadzenia dwu ksiąg brackich
starszym braciom - pierwszej „w któreyby Imiona y Przezwiska były wpisuiących
się W Bractwo wpisane”, druga zaś stanowiłaby rejestr przychodów
i rozchodów. Trzy ostatnie artykuły,
od 13. do 15., precyzowały ogólne zasady organizacyjne, częstotliwość i
porządek spotkań, przedmiot rozmów, rozliczenie z powierzonego majątku
itp.
W statucie nie było zapisu o obowiązku płacenia składek z racji
przynależności do konfraterni. Wydaje się zatem, że nie przewidywano opłat
związanych z wstąpieniem i funkcjonowaniem w bractwie. Podstawę funduszów
podobnie jak w innych konfraterniach tego okresu stanowiły zatem kwesta
i dobrowolne ofiary[18].
Członkiem konfraterni mogła być każda osoba
niezależnie od pochodzenia, stanu majątkowego i narodowości. Wstąpienie do
bractwa łączyło się z odpowiednim przygotowaniem duchowym oraz
z uroczystym ceremoniałem (liturgia z udziałem kapłana i członków
bractwa), który drobiazgowo określono w ustawach[19]. Osoba wstępująca do
bractwa musiała dostąpić odpustu zupełnego i „z należytym przygotowaniem
Spowiedź Świętą odprawić” oraz przyjąć „Najświętszą Ciała y Krwie Pańskiey
Kommunię”. Po skończonym nabożeństwie w obecności księdza, obowiązkiem
kandydata było złożenie wyznania wiary, a następnie przysięgi na Ewangelię.
Oto tekst przysięgi „wpisywania nowych członków do bractwa św. Onufrego w Siedliszczu”:
Wyznawco Boski y Przedziwny Pustelniku Onufry Święty Ja N. N. od Dnia
Dziesiejszego y ninieyszey godziny aż do Ostatniego Skonania mego, biorę Sobie
Ciebie za Patrona y osobliwszego Przyczynee przed Bogiem prosząc Cię pokornie
abyś mi we wszystkich potrzebach, proźbach y utrapieniach y przypadkach moich
raczył bydź Opiekunem y Obroncą. A iakoś przyobiecał że ktokolwiek przez Twoie
przeważną przyczynę prosić będzie to nieochybnie otrzyma ile do zbawienia
Dusznego u Boga Wszechmogącego, proszę Cię za tym Onufry Święty, ażeby :(: gdy
w Regestr Bractwa twego wpisuię się :( byłem wpisany do xiąg Żywota wiecznego,
oraz proszę Cię abym się stał uczestnikiem Zasług Twoich, y żeby za twoią
przyczyną do Boga Dusza, Ciał, Serce, zmysły y wszystkie sprawy moie były
rządzone ku Chwale Boskiey y zbawieniu memu. Amen
Po złożeniu przysięgi i okropieniu wodą święconą
kapłan przypominał tekst tzw. „Obligacyi Brackich”. Był to spis powinności koniecznych do spełnienia przez każdego
członka konfraterni. Ich kolejność przedstawiała się następująco:
1 Spowiedź y komunia przy w pisaniu się dla odstąpienia
Odpustu zupełnego odprawione bydź maią,
2-do Co dzień ile bydź może trzy razy Oycze Nasz, y tyleż
Zdrowaś Marya, y raz Wierzę w Boga Oyca: wyciągnąwszy w górę ręce mówić, dla
uproszenia sobie Łaski od Boga wszelkiey przez przyczynę Onufrego Świętego
3-tio Trzy Poniedziałki w Roku pościć, y z tych w
którykolwiek Spowiedz y Komunią Nayświętrzą odprawić na Honor Onufrego Świętego
4-tio Starać się cokolwiek dobrego uczynić na Honor
Onufrego S-go naprzykład słuchać Mszy Świętey w Poniedziałki, ieśli to być
może, osobliwie iednak w samą Uroczystość Onufrego Świętego na SS. Piotra y
Pawła Apostołów, na św. Annę, na Boże Narodzenie, y na Oczyszczenie Panny Maryi
Spowiedź y Komunia zaleca się dla dostąpienia Odpustu.
5-to Jałmużny, Posty, umartwienia,
służenie Chorym, Więźniom, y inne różne, tak heroiczne cnoty jak miłosierne
Uczynki ile może kto kiedy niech nie odpuszcza
Potwierdzeniem aktu przystąpienia do bractwa było wpisanie nowo przyjętego
członka do księgi brackiej. Od tego momentu do obowiązków każdego brata
należało udzielanie pomocy księdzu proboszczowi, a w szczególności opiekowanie
się świątynią. Ponadto bracia zobowiązani byli do uczestnictwa w „schadzkach”,
składania ofiar do skrzynki brackiej, a także do kwestowania dla biednych.
Bractwo św. Onufrego w Siedliszczu było organizacją
hierarchiczną. Najwyższą władzę pełnił kapłan „własny ich paroch”. Pomocą
służyli mu dwaj starsi bracia, prowizor, dwóch zakrystian lub szafarzy, dwóch
chorążych, dwóch kwestarzy lub proszaków. Wszyscy pochodzili z wyboru.
Starsi bracia decydowali w sprawach finansowych,
dysponowali zgromadzonymi dobrami - pieniędzmi, fantami oraz gruntami ornymi.
Sprawowali nadzór nad przyjmowaniem nowych członków do konfraterni. W
przypadkach naruszenia dyscypliny brackiej to na nich spoczywał obowiązek
sądzenia i karania niepokornych w służbie braci „byle w Bogu i z miłości nie
znienawiści”. Zadaniem starszych
braci było też prowadzenie przez nich dwóch ksiąg, pierwszej w której wpisywano
nazwiska braci i drugiej, która
stanowiła rejestr składanych ofiar. Jedną z ksiąg przechowywano w cerkwi,
drugą zaś w mieszkaniu braci „proszaków”. Jedyną formą nadzoru nad poczynaniami
starszych braci był obowiązek składania raz do roku relacji o stanie majątkowym
bractwa.
Nad sprawami ekonomicznymi bractwa czuwał prowizor,
czyli ekonom generalny. Do jego obowiązków należało prowadzenie księgi
przychodów i rozchodów. Do zadań zakrystiana należało utrzymywanie
porządku w kościele i zakrystii, troska o dobry stan naczyń
liturgicznych, przyozdabianie ołtarza, oświetlenie i pomoc kapłanowi podczas
odprawiania nabożeństw. Zadaniem chorążych było przygotowanie procesji i
niesienie podczas nich chorągwi. Obowiązkiem braci młodszych było bicie w
dzwony oraz sprzątanie świątyni. Funkcja kwestarza (proszaka) polegała na
zbieraniu datków, pieniędzy i fantów. Zbierając datki posługiwano się
woreczkiem lub puszką. Kwestowano zarówno w cerkwi jak poza jej murami, na
siedliskich ulicach, podczas targów i jarmarków. Dodatkowym obowiązkiem
kwestujących była zbiórka funduszy wyznaczonych przez hierarchów kościelnych,
najczęściej biskupa.
Tabela 2. Osoby pełniące funkcje w bractwie św. Onufrego w Siedliszczu w
latach 1772-1776
Funkcja
|
Imię i nazwisko
|
Starsi bracia
|
Hryc Bartniczuk, Józef Krzysiuk, Stefan Leniowski
|
Prowizorowie
|
Franciszek Telczer, Grzegorz Bartniczuk
|
Zakrystianie
|
Praxeda Łuciuwna, Ignacy Krzusiuk, Jan Popik,
Anastazya Sławińska,
|
Chorążowie
|
Michał Hołub, Misko Hołub
|
Kwestarki i „do niesienia obrazu”
|
Maryanna Ciurytówna, Maryanna Dobrowolska Praxeda
Popikuwna, Maryanna Truśkiewiczowa, Magdalena Krzysiukówna
|
Starsza siostry
|
Anna Ziembłowska, Marya Jagnicka
|
Osoby „do niesienia krzyża”
|
Piotr Poliszuk, Demetry Nazar
|
W księdze brackiej znajdują się wpisy dotyczące przychodów pochodzących
z kwestowania np. „w Roku 1766 dnia 20 iullyi wedle Kalendarza Polskiego
wziąłem za questa w Cerkiew złotych 5 zielą ytem wziąłem Logju put kamienia y
questa groszy 20” oraz dobrowolnych ofiar np. „Ja Ludwik Szymański Daje Za
Dusze Zmarłe które Żadnego a Żadnego niekde ratunku niemaią Bylle mater
Ano Domi 1769”. Inny wpis informuje, że „do Bractwa S. Onufrego jmć Pan Czarnisky
jędrzey odał in dusze żyjących y Umarłych”.
Kandydatom do zarządu bractwa stawiano warunek nienagannego życia
moralnego, uczciwości, sumienności, trzeźwości i pobożności. Zwykle do władz
bractwa powoływano ludzi starszych, doświadczonych, szanowanych w społeczności
lokalnej. Kadencja władz trwała jeden rok[20].
Dniem elekcji w bractwie był poniedziałek Troycy Przenayświętszey[21]. Po
nabożeństwie popołudniowym wszyscy członkowie konfraterni zbierali się w cerkwi,
gdzie w obecności parocha przeprowadzano wybory. W pierwszej kolejności
wybierano starszych braci, później osoby na pozostałe urzędy. Po wyborach
następowało oficjalne zaprzysiężenie
zarządu. Do złożenie przysięgi zobligowani byli starsi bracia,
promotorowie, szafarze i proszacy. W statucie bractwa zamieszczono
następujący tekst przysięgi:
Ja N. N. przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu w Troycy
Swietey Jedynemu Iż porucony Mi Urząd w Bractwie doroczny wiernie,
sprawiedliwie, Bogobojnie, pilnie sprawować będę powinien, takimi Panie Boże
dopomóż y ta Święta Ewangelia.
Po wyborach, zarząd bractwa mógł przystąpić do
pełnienia swoich obowiązków. W trakcie rocznej kadencji statut
zobowiązywał zarząd do zwoływania czterech obowiązkowych spotkań w ciągu
roku. Po spotkaniu w dniu wyborów (w poniedziałek po Święcie Trójcy
Przenajświętszej), kolejne spotkanie odbywało się podczas święta Wniebowzięcia
Najświętszej Panny Marii, później spotykano się jeszcze w czasie drugiego dnia
Świąt Bożego Narodzenia oraz podczas Święta Zwiastowania Marii Panny. Pozostałe
spotkania odbywały się przynajmniej raz w miesiącu, na których zgłaszano
chętnych do uczestniczenia w comiesięcznych Mszach św., odprawianych w środy za
żyjących, a w soboty za zmarłych braci.
Zebrania brackie odbywały się według określonego porządku.
Po przemowie parocha dyskutowano o sprawach bieżących parafii, a więc o
wystroju świątyni, planowanych i przeprowadzanych remontach. Dyskutowano
też o sprawach porządkowych – nałożonych karach dyscyplinarnych, zakupach
wosku do wyrobu świec, ostatnich pochówkach itp. Zdarzało się, że podczas
spotkań brackich pozbawiano członkostwa. W księdze znajdują się trzy
protokoły ze schadzek brackich.
Schadzki bracki odbywały się w miejscowej cerkwi. Świątynia ta znajdowała
się w centrum Siedliszcza, ok. 1 km od dworu rodziny Węgleńskich. W
badaniach archiwalnych nie natrafiono na przekaz pozwalający w pełni odtworzyć
wygląd tej budowli. Krótki jej opis sporządzony podczas wizytacji w 1793 r.
przedstawia następujący obraz świątyni:
Cerkiew Siedliska Drewniana na podmurowaniu opatrzona
dobrym dachem, w niey okien 7 w drzewo oprawnych potrzebujące reparacyi, z
Których iedne w Zakrystyi iest z Kratą Żelazną – Drzwi 4ro na Zawiasach i
hakach Żelaznych, z Których dwoie z Zamkami Wnętrznymi, a dwoie w Kruchcie
bez żadnych Zamków. Utrzymuie się ochędożnie.Cmentarza Ogrodzenie reparacyi
potrzebuie. Dzwonica osobno zbudowana, na niey Dzwonów 3 i w Kopule cerkiewney
1[22].
Wewnątrz cerkiew posiadała trzy ołtarze - dwa boczne i jeden środkowy (główny).
W ołtarzu głównym znajdował się obraz Niepokalanego
Poczęcia Najświętszej Marii Panny, w ołtarzach bocznych były obrazy Błogosławionego Męczennika Św. Onufrego
oraz Pana Jezusa Ukrzyżowanego. Cerkiew
siedliska nie posiadała ikonostasu. Przy wejściu do świątyni ustawiano
kropielnicę, a w środku na wzór łaciński wybudowano ambonę[23]. W pobliżu cerkwi
znajdowała się plebania oraz ogród dla księdza i służby kościelnej. Cerkiew
siedliska przetrwała do 2 kwietnia 1882 r. kiedy to uległa zniszczeniu
podczas pożaru miasteczka[24].
Bractwo św. Onufrego, które funkcjonowało przez 77 lat (1765-1848) spełniło
ważną rolę w życiu religijnym i społecznym mieszkańców Siedliszcza
i okolicznych miejscowości. Znacznie przyczyniło się do ukształtowania ich
życia religijnego, pogłębienia wewnętrznej pobożności i podniesienia
poziomu moralnego. W swych szeregach skupiło ludzi różnych stanów, ważnych zarówno
dla ziemi chełmskiej jak i dla Rzeczpospolitej. Dla „bogatszej” części
społeczeństwa dawało możliwość potwierdzenia swojego prestiżu i pozycji
społeczno-majątkowej, dla biednych i chorych stanowiło wsparcie w trudnych
momentach ich życia.
Poszerzenie podstawy źródłowej, zwłaszcza o wizytacje z XVIII w., księgi
grodzkie chełmskie, krasnostawskie i lubelskie może wnieźć uzupełnienia
informacji odnośnie działalności bractwa św. Onufrego w Siedliszczu.
Bibliografia
W. Bobryk, Duchowieństwo unickiej
diecezji chełmskiej w XVII w., Lublin 2005.
F. Braniewski, Historia
rodziny Węgleńskich, „Echo Częstochowskiej Pani”, Nr 9, 2002.
A. Bruździński, Bractwa religijne w
siedemnastowiecznym Krakowie. [w:] Historia świadectwem czasow. Księdzu
profesorowi Markowi Tomaszowi Zahajkiewiczowi. Pod red. W. Bielaka, S.
Tylusa SAC. Lublin 2006.
A. Gątarczyk, Dzieje
parafii unickiej w Radzyniu Podlaskim, Radzyński Rocznik Humanistyczny, T.
6, 2008.
A. Gil, Chełmska
diecezja unicka, Lublin 2005.
B. Jegiełła, Jarosławska cerkiew pw. Przemienienia
Pańskiego jako cel turystyki religijnej i kulturowej, Zeszyty Naukowe nr
1, Jarosław 2010.
W. Kołbuk, Ustawy
i statuty unickich bractw cerkiewnych, [w:] Unia brzeska. Geneza, dzieje
i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich, red. R. Łużny, Kraków
1994.
H. Krukowski, Niedziela nr 42 (474) – 21
Października 2007. Edycja Zamojska.
H. Krukowski, Siedliszcze
– dzieje parafii katolickiej, Lublin 2000.
B. Lorens, Bractwa
cerkiewne w eparchii przemyskiej w XVII i XVIII wieku, Rzeszów 2006
B. Lorens, Bractwo św. Onufrego przy cerkwi bazyliańskiej w Warszawie w latach
1745-1861, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej. - R. 58, nr 1 (2010).
A. Mironowicz, Bractwa cerkiewne w Rzeczypospolitej,
Białystok 2003.
B. Stanek-Lebioda: Siedliszcze – studium historyczno-urbanistyczne, Lublin 1988.
P. Sygowski, Unicka diecezja chełmska w protokołach wizytacyjnych biskupa
Maksymiliana Ryłły z lat 1759-1762, [w:] Polska - Ukraina 1000 lat
sasiedztwa, red. S. Stepien, t. 5.
A. Szykuła, Folwark
w Mocówce koło Zamościa. Przyczynek do badań nad kultura materialną o.o. bazylianów
zamojskich pod koniec XVIII i na początku XIX w. Radzyński Rocznik
Humanistyczny 2009. Tom 7B. Zimmer, Miasta
Ziemi Chełmskiej od XIII do poł. XIX w. (w zarysie), Lublin 1993.
B. Szady, System
beneficjalny Diecezji Chełmskiej w latach 1600-1621, Roczniki
Humanistyczne, T. XLV, 1997.
M. Trojanowska, Chełmski Konsystorz Greckokatolicki, Warszawa 2003.
M. Trojanowska, Dokumenty prezent na unickie beneficja parafialne w XVII i XVIII wieku,
Wschodni Rocznik Humanistyczny Nr 1, 2004.
D. Wereda, Z dziejów unickiej parafii w Przegalinach, Radzyński Rocznik Humanistyczny, T. 2,
2002.
[1] W 1984 r. Odpis Ksiąg Brackich (dalej: OKB) sporządził Feliks Braniewski, nauczyciel historii
Liceum Ogólnokształcącego w Siedliszczu, regionalista.
[3] P. Sygowski, Unicka diecezja chełmska
w protokołach wizytacyjnych biskupa Maksymiliana Ryłły z lat 1759-1762, red. S. Stepien, t. 5, Przemyśl 2000, s. 233.
[5] W 1760 r. przywilej lokacyjny dla Siedliszcza
nadał król August III Sas.
[6] B. Zimmer, Miasta
Ziemi Chełmskiej od XIII do poł. XIX w. (w zarysie), Lublin 1993, s. 49.
[8] APL, Księgi grodzkie chełmskie, RMO, sygn..
20262/178. K. 1142-1142v.
[9] A. Gil,
Chełmska diecezja unicka 1596-1810. Dzieje i organizacja, Lublin 2005, s.
173,174.
[10] H. Krukowski, Siedliszcze
- dzieje parafii katolickiej, Lublin 2000, s. 16-17.
[11] A. Szykuła, Folwark
w Mocówce koło Zamościa. Przyczynek do badań nad kultura materialną o.o.
bazylianów zamojskich pod koniec XVIII i na początku XIX w. Radzyński
Rocznik Humanistyczny 2009. Tom 7, s. 54.
[12] B. Lorens, Bractwa
cerkiewne w eparchii przemyskiej w XVII i XVIII wieku, Rzeszów 2006, s.
100.
[13] APL, ChKGK, sygn. 110, s. 100.
[15] B. Stanek-Lebioda, Siedliszcze – studium historyczno-urbanistyczne, Lublin 1988, s.12.
[17]Proboszcz Józef Probitowski zmarł 14 marca 1824 r.
[18] B. Lorens, Bractwo
św. Onufrego przy cerkwi bazyliańskiej w Warszawie w latach 1745-1861, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej.
- R. 58, nr 1 (2010), s. s. 45,
[19] W. Kołbuk, Ustawy
i statuty unickich bractw cerkiewnych, [w:] Unia brzeska. Geneza, dzieje
i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich, red. R. Łużny, Kraków
1994, s. 331.
[20] B. Lorens, Bractwa
cerkiewne w eparchii przemyskiej w XVII i XVIII wieku, Rzeszów 2006, s.
124.
[21] Według tradycji wschodniej Święto Trójcy Przenajświętszej
obchodzone jest w niedzielę Pięćdziesiątnicy.
[23] W. Bobryk, Duchowieństwo
unickiej diecezji chełmskiej w XVII w., Lublin 2005, s. 167
[24] H. Krukowski, Siedliszcze
– dzieje parafii katolickiej, Lublin 2000, s. 18.
Komentarze
Prześlij komentarz