Księża - bojownicy kapłani za sprawę kościoła i ojczyzny w latach 1861-1915, skazani (ukarani) przez administrację carską za pełnienie posług duszpasterskich unitom z Siedliszcza i okolicznych parafii
Ks. Nepomucen Bieniasiewicz (1839-1903), proboszcz parafii w
Olchowcu. W 1876 roku otrzymał karę w wys. 5 rubli za to, że „niedostatecznie
pouczył swego podwładnego organistę Antoniego Kaliszczyńskiego, gdy ten
roznosząc opłatki, zostawił takowe w domach tzw. mieszanych małżeństw”. W 1889
roku zapłacił grzywnę w wysokości 25 rubli za ochrzczenie dziecka z małżeństwa
mieszanego.[1].
Ks. Hieronim Dąbrowski (1833-1907), wikariusz w Gołębiu, w
Dysie, od 1877 roku proboszcz w Pawłowie. W maju 1882 roku ochrzcił syna Jana
Iwaniuka, katolika i Agnieszki Wojak, prawosławnej, za co otrzymał 25 rubli
kary. 22 listopada 1882 roku ponownie „mieszał się do prawosławia” i ochrzcił
córkę Wojciecha i Katarzyny Wiórko. 5 czerwca 1884 roku „za częste mieszanie
się do spraw prawosławia” został przeniesiony do filii w Blinowie w powiecie
janowskim[2].
Ks. Bronisław Gebert, ur. 1875, wikariusz w Pawłowie. W
1898 roku był oskarżony o występne działania na szkodę prawosławia”. 9 lipca
1899 roku skazany na karę grzywny w wys. 25 rubli za to, że poświęcił pokarmy
wielkanocne unitom. W 1905 roku, jako wikariusz parafii w Siedlcach, był
oskarżony wykonanie posługi – w dniu 5 maja 1905 roku we wsi Hołubieno
poświęcił pola, bydło i polne krzyże[3].
W 1921 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Przebywał w Parafii św.
Stanisława w Bethlehem, w Archidiecezji Filadelfijskiej.
Ks. Wincenty Hartman (1862-1947) był proboszczem w
Pawłowie w latach 1889-1893. Od roku 1908 roku kanonik, scholastyk od 1918
roku, od roku 1919 proboszcz kolegiaty, infułat, dziekan Kapituły Zamojskiej,
odznaczony Krzyżem Komandorskim Polonia
Restituta, pogrzeb poprowadził Ks. Bp Stefan Wyszyński. W 1899 roku
otrzymał upomnienie, a zarazem ostrzeżenia, że w przyszłości ulegnie surowej karze,
jeśli się okaże szkodliwym dla prawosławia i ruskiej ludności[4].
Ks. Seweryn Józef Kołaczyński (1837-1882). W latach 1874-1888 był
proboszczem w Pawłowie. W październiku 1876 roku został ukarany grzywną w wys.
50 rubli, za to że wyspowiadał prawosławnych – Ignacego Zająca i Kazimierza
Jaroca. W 1877 roku gubernator Guberni Lubelskiej złożył skargę do biskupa na
ks. Kołaczyńskiego, że ten „używa niestosownych środków dla paraliżowania
działalności duchownego prawosławnego w tejże parafii podejmowanej dla
wzmocnienia prawosławia mianowicie:
a)
w
1877 roku gdy mieszkaniec osady Pawłów Wojciech Jakóbowski, katolik, zamierzał
wstąpić w związki małżeńskie z panną prawosławną, ksiądz J. S. K. drogą
przekonywania i groźbami odwiódł go od tego,
b)
zawdzięczając
wpływowi księdza S. K. niektórzy mieszkańcy Pawłowa nie chcą chrzcić swych
dzieci (w prawosławnej cerkwi). Pierwszy wstrzymał się ze swem dzieckiem
miejscowy sołtys Jan Pieniążek, choć dziecko ma już około 8 miesięcy,
c)
kiedy
miejscowy prawosławny zorganizował cerkiewny chór, ksiądz S. K. doprowadził do
tego, że chór niemal cały się rozleciał. Zostało w nim wprawdzie jeszcze dwie
śpiewaczki z Pawłowa, ale ksiądz S. J. K. odezwał się do nich publicznie „nie
dziwię się, że Borysówna nie przestała śpiewać w cerkwi, bo ojciec jej czerpie
stamtąd zasiłki, będąc jej stróżem, ale nie mogę zrozumieć, że ta psa krew
Olewińska (pierwsza sopranistka) sprzedała swą duszę za orzechy”.
Po usunięcie
księdza Kołaczyńskiego z urzędu proboszcza w Pawłowie, duchowny w dalszym ciągu
co sobota odprawiał mszę św. w Rejowcu w domu Woronieckich.
Ks. Henryk Kowalski (1836-1901), proboszcz w Pawłowie. 3
lipca 1884 roku za mieszanie się do spraw „prawosławia” otrzymał wyrok –
napomnienie „z tem, że obecną winę, karę przebacza mu manifest carski z 15 maja
1883 roku, ale na przyszłość jeśli będzie się powtarzało coś podobnego, władza
rządowa obejdzie się z nim surowo”. W 1989 roku otrzymał karę grzywny w wys.
100 rubli za ochrzczenie kilkorga dzieci rodziców „prawosławnych” lub wyznania
mieszanego[5].
Ks. prałat Wacław Krasuski (1872-1958). W 1893 roku otrzymał
święcenia kapłańskie. Był wikariuszem w parafiach: Fajsławice, Wilkołaz, Pawłów
a także administratorem w parafiach w Żulinie i w Siedliszczu (1911-1916). W
1916 r. został mianowany proboszczem parafii w Pawłowie a następnie proboszczem
parafii św. Marii Magdaleny w Łęcznej. (1919-1958). Po utworzeniu w 1919 roku dekanatu
łęczyńskiego pełnił funkcję dziekana. W czasie II wojny światowej był kapelanem
Narodowych Sił Zbrojnych na Lubelszczyźnie. W 1947 roku otrzymał tytuł kanonika
generalnego Kapituły Kolegiaty Zamojskiej a w 1952 roku tytuł prałata Jego
Świątobliwości. Będąc proboszczem w Pawłowie został ukarany grzywną w wysokości
100 rubli, ponieważ „zmusił Józefa Wyszyńskiego, pracującego w cukrowni w
Rejowcu, do tego, że publiczną miał mowę 12 grudnia 1905 roku do zebranych, a
ksiądz W. K. zatrzymał swych parafian po nabożeństwie niedzielnym, aby mowy tej
wysłuchali”[6].
Ks. Feliks Leszczyński (1845-1909), proboszcz w Pawłowie, w
Puchaczowie i w Krasieninie. Oskarżony o udział w procesji w Bożego Ciała w
Pawłowie, na którą „ściągnął ok. 40 panien, kazał im się ubrać jak przystoi
katoliczkom, w białe suknie z błękitnymi szarfami, panny te szły blisko
celebransa”. Na skutek interwencji rządu został usunięty z Pawłowa[7].
Ks. Edward Łyczewski (1868-1921). W latach 1890-1897
wikariuszem był w Pawłowie. Gubernator lubelski wydał mu następująca opinię:
„ksiądz E. Łyczewski jest przesiąknięty nietolerancją w stosunku do prawosławia
i narodowości rosyjskiej. W czasie ogólnego spisu ludności namawiał kogo mógł,
aby prawosławni zapisywali się jako katolicy”. W 1909 roku w czasie Świąt
Wielkanocnych odprawiał w Hadynowie (pow. łosicki) uroczyste nabożeństwo o
pozostanie guberni chełmskiej w granicach Królestwa Polskiego[8].
Ks. Józef Mastalerz (ur.1884). W latach w 1906-1908 był
wikariuszem w Pawłowie. W 1908 roku udzielił ślubu prawosławnej Teofili Szop[9].
W latach 1912-1918 był proboszczem w Łaszczowie a następnie w latach 1919–1920
w Gródku. W 1947 roku będąc proboszczem w Woli Baranowskiej został aresztowany
i oskarżony o współpracę z niepodległościowym podziemiem w pow. tarnobrzeskim,
został przez sąd uniewinniony z powodu braku dowodów winy. Pochowany na
cmentarzu w Komarowie.
Ks. Piotr Panecki (1884-1972). W 1909 roku przyjął
święcenia kapłańskie. W latach 1909-1912 był wikariuszem w Pawłowie. 7 września
1912 roku został usunięty z urzędu wikariatu z powodu nie odprawienia
nabożeństwa galowego z okazji imienin cesarza[10].
Został przeniesiony do Janowa Lubelskiego. Od 1920 był proboszczem w Dzwoli.
Ks. Koronat Piotrowski (1875-1959)[11],
był wikariuszem w Pawłowie. W 1903 roku zwrócono mu uwagę, że w czasie
sprawowanych przez niego posług religijnych wśród katolików „wciskali się”
również prawosławni. Za udzielanie prawosławnym sakramentów św. otrzymał
rządową naganę[12].
Ks. Ludwik Romanowski (1875-1932). W 1899 roku był
wikariuszem w Pawłowie, a następnie w latach 1908-1910 wikariuszem w Wohyniu
oraz w latach 1910-1919 proboszczem we Włodawie. 17 kwietnia 1911 roku
ochrzcił dziecko, które powinno być ochrzczone w cerkwi prawosławnej[13].
Ks. Tomasz Tarczyński (1854-1910). Jako diakon przebywał w
Pawłowie. W dniu 8 kwietnia 1886 roku gubernator lubelski zwrócił się z prośbą
do biskupa by ten usunął T. Tarczyńskiego gdyż ten „źle wpływa na tamtejszych byłych
unitów”[14].
Ks. Józef Szyszko (1870-1919). Był wikariuszem w Pawłowie
oraz proboszczem parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Radoryżu Kościelnym. 7
maja 1902 roku otrzymał karę w wys. 25 rubli „za szkodliwą działalność w
stosunku do prawosławia” udzielenie ślubu Bolesławowi Śliwińskiemu,
prawosławnemu z katoliczką Stanisławą Posłuszną[15].
Ks. Antoni Wójcikowski, proboszcz parafii w Pawłowie,
przyłączył do Kościoła kat. Niepełnoletnią „prawosławną” Teofilę Szop, której
następnie w 1908 roku udzielił ślubu w kościele w Pawłowie[16].
Ks. Bronisław Zakrzewski, wikariusz z Chełma ochrzcił syna
Teofili Szop[17].
Ks. Jan Zubrzycki (1858-1924), wikariusz w Pawłowie. W
1884 roku ochrzcił kilkoro dzieci z rodzin prawosławnych, za co nałożono na
niego karę w wys. 100 rubli[18].
[1]
P. Kubicki, biskup (opr.), Bojownicy
kapłani za sprawę kościoła i ojczyzny w latach 1861-1915, Materiały z
urzędowych świadectw władz rosyjskich, archiwów konsystorskich, zakonnych i
prywatnych. Część pierwsza – dawne Królestwo Polskie, T. II, Sandomierz
1933, s. 28-29.
[2]
Tamże, s. 47-48
[3]
Tamże, s. 71.
[4]
Tamże, s. 83.
[5]
P. Kubicki, biskup (opr.), Bojownicy
kapłani za sprawę kościoła i ojczyzny w latach 1861-1915, Materiały z
urzędowych świadectw władz rosyjskich, archiwów konsystorskich, zakonnych i
prywatnych. Część pierwsza – dawne Królestwo Polskie, T. II, Sandomierz
1933, s. 114-115.
[6]
Tamże, s. 398.
[7]
Tamże, s. 130.
[8]
Tamże, s. 137.
[9]
Tamże, s. 148.
[10]
Tamże, s. 476.
[11]
Ks. Koronat Piotrowski (1875-1959) był wybitnym kapłanem i pedagogiem. Jego
działalność naukowa, oświatowa i społeczna przyczyniła się wieloaspektowo do
rozwoju szkolnictwa polskiego, zwłaszcza w zakresie nauczania religii.
Wykształcił wiele pokoleń nauczycieli religii, zarówno duchownych jak i
świeckich. Zorganizował struktury katechetyczne we wskrzeszonej diecezji
podlaskiej. Opracował programy do nauki religii o charakterze ogólnopolskim i
diecezjalnym. Wprowadził do wykładów z katechetyki nowoczesną dydaktykę,
dostosowaną do możliwości rozwojowych uczniów. Był niekwestionowanym
autorytetem we wprowadzaniu założeń oświatowych w odradzającej się
Rzeczypospolitej. Źródło: A. Kiciński,
Życie i początkowa działalność katechetyczna ks. Koronata Piotrowskiego
(1875-1959) Roczniki Teologiczne 2015.
[12]
P. Kubicki, biskup (opr.), Bojownicy
kapłani za sprawę kościoła i ojczyzny w latach 1861-1915, Materiały z
urzędowych świadectw władz rosyjskich, archiwów konsystorskich, zakonnych i
prywatnych. Część pierwsza – dawne Królestwo Polskie, T. II, Sandomierz
1933, s. 181.
[13]
P. Kubicki, biskup (opr.), Bojownicy kapłani
za sprawę kościoła i ojczyzny w latach 1861-1915, Materiały z urzędowych
świadectw władz rosyjskich, archiwów konsystorskich, zakonnych i prywatnych.
Część pierwsza – dawne Królestwo Polskie, T. II, Sandomierz 1933, s. 200.
[14]
Tamże, s. 269.
[15]
Tamże, s. 266
[16]
Tamże, s. 148
[17]
Tamże, s. 148.
[18]
Tamże, s. 301.
Komentarze
Prześlij komentarz